imageimage

O katalizatorach

Katalizatory o których tutaj mowa są elementem układu wydechowego samochodu. Mają one za zadanie ograniczanie wydalania szkodliwych cząsteczek zawartych w spalinach samochodu. Ich powstanie wiąże się z zaostrzeniem norm emisji spalin, aby ograniczyć przedostawanie się do atmosfery tlenków azotu i tlenków węgla. Początkowo były stosowane w samochodach z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa (nie były montowane w pojazdach z gaźnikiem) z czasem zaczęto je stosować w samochodach z silnikiem o zapłonie samoczynnym (diesle). Obecnie są w nie również wyposażone ciężarówki, autobusy, lokomotywy itp.

Katalizatory można podzielić na dwa rodzaje:
katalizatory ceramiczne-jest to katalizator którego wnętrze stanowi ceramiczny "bloczek" ( płaski, okrągły itp). Ten ceramiczny bloczek jest napylony metalami szlachetnymi metodą galwaniczną (starsze modele) lub natryskowo (nowsze).
katalizator metalowy- jest to katalizator którego wnętrze stanowi metalowy wkład tak uformowany by mogły przez niego przelatywać spaliny, a metale powodujące wiązanie szkodliwych substancji są nakładane powierzchniowo.

Coraz częściej katalizatorom w silnikach wysokoprężnych towarzyszą filtry FAP lub DPF , które służą do wychwytywania cząsteczek węgla w spalinach , gromadzą je i cyklicznie dopalają. Nie wszystkie filtry są napylone metalami szlachetnymi.