Katalizator jest jednym z ważniejszych elementów układu wydechowego każdego samochodu. Jego najważniejszym zadaniem jest ograniczanie ilości wydostających się z samochodu, szkodliwych związków chemicznych. Jest to możliwe dzięki specjalistycznej budowie takiego urządzenia. Katalizatory pokryte są wewnątrz metalem szlachetnym np. platyną, która reaguje z niektórymi ze związków, które zawarte są w spalinach. Dzięki temu niektóre gazy mogą zostać zamienione na nieco mniej szkodliwe, co przekłada się na emisję spalin. Katalizatory stosuje się do dziś od dłuższego czasu i odgrywają one całkiem dużą rolę w układzie wydechowym.
Jak trwałe są reaktory katalityczne?
Katalizator samochodowy to nazwa dość potoczna. Nieco rzadziej spotykaną nazwą, którą określa się tą część układu wydechowego jest reaktor katalityczny. Żywotność takich urządzeń zależeć może od wielu czynników. Jednak nie da się ukryć, że są one na tyle wytrzymałe, by służyć sprawnie przez wiele tysięcy kilometrów. Dopiero po przekroczeniu kilkudziesięciu tysięcy, taki katalizator może nieco stracić na sprawności. Katalizatory, które nie są już sprawne, można śmiało sprzedać poprzez skup katalizatorów i do tego trochę zarobić. Katalizatory niektórych modeli samochodów kosztować mogą całkiem fajne pieniądze.
Katalizator a instalacja LPG
Ilość osób, które mają w samochodach zamontowaną instalację LPG jest całkiem spora. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że taka instalacja jest dużo bardziej oszczędna. Ceny gazu czasami rosną tak jak ceny paliw, ale jeżdżenie na LPG tak, czy inaczej jest bardziej opłacalne. Jeśli ktoś ma źle wyregulowaną instalację, to musi liczyć się z tym, że w dość niekorzystny sposób może to wpłynąć na trwałość katalizatora oraz jego żywotność. Konieczne będzie więc przedwczesne wymienienie takiej części lub zregenerowanie jej. Takie sprawy warto jest mieć na uwadze, jeśli w aucie ma się taką instalację.
Dodaj komentarz