Samochody bardzo się zmieniają na przestrzeni lat. Obecnie wszystko dąży w tym kierunku by uczynić z pojazdów inteligentne roboty, które zrobią za nas dużo więcej czynności. Mało brakuje już do momentu, gdy samochód sam się będzie prowadził, ponieważ skoro już sam potrafi utrzymać pas ruchu, hamować i przyspieszać to chyba nic nie stoi na drodze? Problemem obecnie jest walka z normami emisji spalin i downsizing silników, głównie benzynowych. Polega to na tym, że mały silnik jest wyposażany w turbosprężarkę, która podwyższa jego moc. Niby nie jest to nic złego, bo małe silniki stają się bardziej elastyczne ale ich żywotność przez to jest znacznie skrócona. Niestety to nie koniec rozwiązań, które niekoniecznie wychodzą na dobre.
Obowiązkowa obecność katalizatorów i filtrów DPF
Ciągle zaostrzające się normy zmuszają producentów do montowania katalizatorów i filtrów cząstek stałych w przypadku silników diesla. W zasadzie to ma pomóc w oczyszczaniu spalin i dbaniu o nasze naturalne środowisko. W praktyce się sprawdza, ale zmusza kierowców do dodatkowego dbania o te elementy. Szczególnie jest to widoczne w przypadku filtrów DPF, które wymagają od użytkowników szczególnego obchodzenia się z nimi. Mowa o wypalaniu sadzy, która odbywa się prawidłowo dopiero przy wyższych obrotach pracy silnika. To znowu oznacza, że raz na jakiś czas musimy wjechać na autostradę lub drogę szybkiego ruchu i tam potrzymać samochód przez co najmniej 10 minut na trochę wyższych obrotach.
Usuwanie katalizatorów
W naszym kraju bardzo powszechnym zjawiskiem jest usuwanie katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Robimy to na potęgę, ponieważ wychodzi dużo taniej niż w przypadku serwisowania tych urządzeń. Serwis jest wyjątkowo drogi, a wymontowanie wyjdzie zawsze taniej. To dlatego, że taki wymontowany katalizator zawsze można sprzedać. Skup katalizatorów to miejsce do którego należy się zwrócić. W ten sposób można odzyskać sporo pieniędzy w zależności jaki katalizator mamy na sprzedaż. Co ciekawe niektóre katalizatory są wyjątkowo cenne i firma może za niego zapłacić nawet ponad 1000zł. Problemem może okazać się wymontowanie, ponieważ nowoczesne samochody są wyposażone w dużą ilość elektroniki, która steruje tak właściwie wszystkim. To oznacza, że samochód może przysłowiowo zwariować po ręcznym usunięciu katalizatora, a jak wiadomo takie zabiegi mechaniczne są wyjątkowo kosztowne.
Dodaj komentarz